Je už čas být online?

Koronavirová pandemie byla a je stále hlavním tématem těchto měsíců a vypadá to, že to tak zůstane ještě dlouho. Jaké viditelné změny nastaly v chování zákazníka při nákupu potravin? Tou nejviditelnější změnou byla cesta zákazníka na internet. Je to budoucnost nebo jen přechodné řešení?

Je už čas být online

Zákazníci se dokázali během několika málo krizových týdnů seznámit s tím, že objednání zboží přes internet už není něco výjimečného, což pro vás prodejce může být ideálním impulsem začít dělat věci jinak. Na řádcích níže se vám proto pokusím ulehčit rozhodování, zda se pustit do vlastního e-shopu, nebo nechat vše při starém.

Maloobchodní prodejny se musely během posledních týdnů popasovat s následky koronavirové infekce. Obchodům, které byly na okrajích velkých měst, se relativně dařilo, ale ty v nákupních centrech nebo ty, jejichž cílová skupina byli cizinci, měli až o 80 % nižší tržby. Velká část zákazníků si před nouzovým stavem také nakoupila zásoby (kolikrát zcela zbytečně) a nově začali potraviny objednávat přes internet, a to nejčastěji přes řetězce rohlík.cz nebo košík.cz. Sečteno podtrženo, lidé začali nakupovat potraviny více online.

E-shop není pro každého

Nemalá část prodejen má praktické zkušenosti s provozováním e-shopu, ale jen opravdu minimum z nich jej dodnes používá nebo je s ním zcela spokojena. Za jeho přípravou a samotném provozování se totiž skrývá plno úskalí, které z počátku nejsou viditelné. Níže vám představím nejčastější překážky, se kterými je potřeba se poprat.

Doplňování sortimentu

Jedna z největších bariér je spojena s nahráváním položek zboží. Na e-shopu potřebuje zákazník znát ucelené informace o zboží, a to je rozhodující faktor, zda jej koupí, či ne. Karta zboží by tak měla obsahovat přehledný název produktu, fotografii, údaje o ceně, váhu a ideálně informace o složení. V rámci potravin také například štítek, zda se jedná o bio produkt, veganský nebo třeba bezlepkový výrobek. Nesmíte také zapomenout na zařazení do relevantní kategorie. Existují vesměs dva způsoby, jak zboží do e-shopu dostat:

ručně
Ručně

Ruční vyplnění karty zboží trvá přibližně 5 až 15 minut. A pokud produktů máte například 2 000, je to přibližně 166 až 500 hodin. Když se tedy naplnění e-shopu budete věnovat denně 3 hodiny, máte jej připravený nejdříve za 2-3 měsíce, ale dost možná i za 7 měsíců.

automaticky
Automaticky

Sortiment zboží si do e-shopu naimportujete. Buď oslovíte vaše dodavatele, aby produkty včetně fotografií připravili pro import, nebo se můžete obrátit na nás, iBiSTORE.

Aktuálnost stavu sortimentu

Nejpreciznější způsob je napojení na skladové hospodářství, které odečítá zboží ze skladu a na nějž je napojena i pokladna v provozovně. A jakmile počet zboží klesne pod vámi určenou hladinu, v e-shopu se označí jako nedostupné. Druhá cesta je podstatně jednodušší – stav zásob neřešíte a veškerý sortiment je neustále skladem. Váš e-shop tak slouží zákazníkovi jako přehled veškerého sortimentu, který lze kdykoliv objednat. Může ale nastat situace, že objednané zboží v prodejně nebude.

Údržba

Jakmile máte e-shop doplněný a vyřešenou otázku aktuálnosti sortimentu, tak je největší část práce za vámi. Připravte se však na několik (ne)pravidelných úkonů, které vás určitě neminou.

Přidávání nových dodavatelů a jejich produktů

Tato činnost je závislá na tom, kolik sortimentu máte (nebo plánujete mít) a jaký jste zvolili přístup k jeho doplňování sortimentu – tedy ručně nebo automaticky.

Označování novinek

Novinky a akce jsou pro koncového zákazníka důležité, a to mnohem více než v kamenné prodejně. Tam totiž hraje svou podstatnou roli čas. Naopak v online prostředí má zákazník neomezený prostor ke zkoumání detailů, navíc ve svém bezpečném prostředí. Pakliže si přejete označovat novinky, opět záleží, jestli doplňujete sortiment ručně nebo automaticky. Novinku si pak jednoduše můžete zadat ve svém skladovém hospodářství nebo pokladním systému a ona se projeví na e-shopu. Případně si můžete nové produkty importovat z iBi STORE přímo do vašeho e-shopu a samotné označení novinkového produktu se udělá za vás. Další možností je opět vše udělat ručně. Stejným způsobem můžete přistupovat také k označení zboží v akci.

Vyplatí se to?
otazník

Vše začíná a padá na ceně, a ta je přímo úměrná energii a času vynaloženému na vytvoření a provozování e-shopu. Budou-li náklady ve stovkách nebo v jednotkách tisíc korun, je jedno. Vždy je ale vhodné položit si otázku, kdy se navrátí. A do nákladů je potřeba započítat veškerý čas spojený s jeho řešením. Tedy i výběr dodavatele e-shopu či řešení technických záležitostí a ladění případných problémů. Doporučuji si určit cenu za hodinu práce a tento čas si evidovat.

Průměrná cena za brigádníka, který zboží může do e-shopu doplňovat, se pohybuje od 150 Kč na hodinu. Pokud se e-shopem zabýváte vy, dejte si cenu mnohem větší, například 300-500 Kč. Protože čas majitele prodejny nebo pověřené osoby je cennější a ubíráte jej na místech, na které brigádník nemá kompetence.

Co se týká nákladů na e-shop, doporučuji začít pronájmem. Platí se standardně měsíční poplatek v rámci stovek korun, maximálně okolo tisíce. Vzhledem k tomu, že průměrná prodejna nabízí více jak tisíc druhů zboží, tak například Shoptet poskytuje prostor 1 000 produktům za cca 1 072 Kč měsíčně při smlouvě na 1 rok. Dalším dodavatelem je například Eshop-rychle, který má neomezený počet zboží a cena začíná od 390 Kč za měsíc. U obou vybraných e-shopů vám plánujeme zajistit import zboží a jeho aktualizaci přes iBi STORE.

Co tedy dodat závěrem?

Je potřeba si uvědomit, že postupný odliv zákazníků z maloobchodních prodejen je důsledkem faktu, že stejný sortiment, který nabízíte, lze objednat i v online supermarketech jako jsou rohlík.cz nebo košík.cz. Paradoxně je často příčinou sám váš dodavatel, který nabízí zboží těmto online řetězcům za zvýhodněných podmínek. Jakpak by ne, když odeberou mnohonásobně větší objem. Můžete tomu alespoň trochu zabránit tím, že svým zákazníkům také umožníte objednat zboží online. Přeci jenom, jste často sousedé a je správné, když jejich peníze končí ve společné lokalitě.

Slávek Picmaus