Vítejte na palubě!

V dnešním článku se blíže zaměříme na zaměstnance a jejich „onboarding“ neboli na jejich řádné a plynulé nastoupení do zaměstnání, a to zejména proto, abyste zabránili jejich odchodu ještě ve zkušební době.

Vítejte na palubě!
Než se rozepíši ohledně „onboardingu“ nových zaměstnanců, tak samozřejmě musím upozornit, že je velice důležitá péče o vaše stávající zaměstnance a s tím spojená také jejich motivace, o které jsem psal v jednom z předchozích čísel. Proto, abyste nemuseli nábor nových kolegů řešit, starejte se prosím o ty stávající. Ušetříte si spoustu práce, nervů a hlavně peněz!

Situace na trhu práce není dlouhodobě nijak růžová a sehnat kvalitní lidi je vcelku nadlidský úkon. Zároveň, co si budeme povídat, finance v maloobchodě nejsou nijak závratné, o to těžší je získat kvalitního člověka, který bude motivovaný a nebude hledat po nějakém čase jiné pracovní příležitosti. Jak tedy na to?

Vše začíná vaším výběrem

Ano, z mého pohledu není až tak důležité, co má kandidát v životopisu a jakými zkušenostmi se může pochlubit, ale to, jak vám daný člověk sedne tzv. lidsky, nakolik souzní s vaší vizí a hlavně, jak je otevřen novým věcem a ochoten se učit. To je vaše zlato! Pokud budete chtít přijmout člověka, který nemá motivaci se rozvíjet, budete se jako nadřízený velice trápit. V rámci pohovoru se prosím vyhněte otázkám typu “Kde se vidíte za pět let?”, apod. Ty pouze uvedou uchazeče do zbytečného stresu a on se bude chovat nepřirozeně. Naopak se s ním bavte úplně normálně, aby se uvolnil, díky tomu bude pro vás daleko čitelnější.

Jsme dohodnuti a čekáme na nástup nového zaměstnance

Tak sláva, máte vybraného uchazeče, jste domluveni a čekáte na jeho nástup. Ten může být ale klidně až za 2 měsíce, jelikož je třeba ve výpovědní lhůtě. Co tedy můžete v tomto období dělat? Začněte s vaším budoucím zaměstnancem budovat vztah již nyní, před jeho nástupem.

Zavolejte mu a zeptejte se jak se má, jak to vypadá v jeho stávajícím zaměstnání. Pozvěte jej na den do práce na zkoušku. Pokud je to součást vašeho výběrového řízení, tak jej pozvěte i tak a seznamte s celým vaším týmem.

První den

První den je velice důležitý, ten totiž zanechá v každém silný dojem a je tedy zřejmé, že uchazeč si bude odnášet silný zážitek, na základě kterého se bude odvíjet vaše další spolupráce a jeho spokojenost v práci. Mějte prosím připravený plán na první den a hlavně vyhrazený váš čas, který budete novému kolegovi či kolegyni věnovat.

Dále mějte připravené všechny potřebné dokumenty pro vyřízení administrativy. Opravdu nedělá dobrý dojem, když nový pracovník čeká, že bude podepsaná smlouva a vy mu v lepším případě řeknete, že bude až koncem týdne.

Ukažte mu, kde najde vše potřebné pro svou práci, kde najde kuchyňku, ale zejména kde je jeho zázemí, popřípadě místo.

Vysvětlete mu, co ho první den čeká a proberte, jak si představujete jeho zaučení.

„Onboarding“ aneb Vítejte na palubě

První den máte již za sebou, nový kolega ví, co jej čeká za činnosti a v jakém časovém horizontu. Nyní se můžete pustit do samotného procesu adaptace a zaškolení. Co vše v rámci adaptace můžete dělat?

  • Připravte si školení k jednotlivým činnostem. Samozřejmě záleží na jakou práci jste uchazeče přijali, ale z mého pohledu je dobré, aby prošel všemi činnostmi, i když je nebude dělat. Třeba objevíte skrytý potenciál.
  • Mentoring zkušenějšího kolegy. Pokud nebýváte stále na prodejně, přidělte nováčkovi zkušenějšího kolegu, který na něj dohlédne a zároveň mu předá své přímé zkušenosti.
  • Sdílení zkušeností. Toto je dobré nejen pro nováčka v týmu, ale pro celý tým. Pokud budete sdílet zkušenosti v týmu, nováček má příležitost se přiučit od zkušenějších, ale zároveň může přispět novým pohledem na danou problematiku.
  • Sbírejte zpětnou vazbu. V průběhu zkušební doby se nováčka ptejte na zpětnou vazbu a ideálně vícekrát. Zpětnou vazbu berte prosím vážně, nebudete tak případně nemile překvapeni.

Konec zkušební doby se blíží

Konec zkušební doby se blíží a přichází čas zhodnocení, zda chcete ve vzájemné spolupráci pokračovat. Tento pohovor udělejte několik týdnů před ukončením zkušební doby nováčka, zároveň jej o schůzce informujte několik dní předem, aby se mohl připravit.

V případě, že se nováček rozhodne spolupráci ukončit v rámci zkušební doby, což se samozřejmě může stát, doporučuji udělat následující kroky, abyste podobnou situaci v budoucnu minimalizovali:

  • Dejte dotyčnému prostor vám sdělit co mu vadilo, nebo kde nastal problém.
  • Zkuste zjistit, zda představy, které jste si řekli v rámci pohovoru, odpovídaly realitě.
  • Rozejděte se slušně a nezavírejte si dveře, nikdy nevíte, kdy se vaše cesty opět setkají.

Na závěr bych chtěl dodat, že to co investujete na začátku, se vám následně mnohokrát vrátí v podobě spokojeného spolupracovníka. Zároveň je důležité myslet i na motivaci těch stávajících. Přeji vám, ať nábor nových pracovníků řešíte co nejméně a ať máte šťastnou ruku!

A hlavně nezapomeňte prodávat!

Za tým iBi STORE

Tomáš