Tipy, jak být více vidět online!

V tomto článku navážeme na předchozí vydání našeho časopisu a podíváme se na to, jak lze využít online prostředí pro zvýšení vašeho prodeje.

Tipy, jak být více vidět online!

Mnoho z nás tráví v dnešní době obrovské množství času na internetu. Ať už se nám to líbí nebo ne, je potřeba přijmout fakt, že se jedná o trend naší doby, který doporučuji využít. Je dobré si uvědomit, že právě mnoho vašich stávajících, ale i potencionálních zákazníků se právě pohybuje na internetu a vy máte příležitost je touto cestou oslovit, být s nimi v kontaktu a budovat vzájemný vztah. Jaké jsou tedy možnosti?

1. Buďte dohledatelní

Toto je z mého pohledu pro začátek naprostý základ. Udělejte maximum proto, aby vás zákazníci na internetu našli. Co to znamená? Vytvořte si firemní profil na stránkách Google a Seznam.cz. Pokud bude někdo hledat prodejnu vašeho typu, vyhledávače mu nabídnou právě tu vaší. Na co byste ve vašem profilu neměli zapomenout? Určitě na správný název prodejny, přesnou adresu, otevírací dobu a popis vašich služeb. Profil ideálně doplnit o odkaz na vaše webové stránky. Toto je z mého pohledu nutný základ.

2. Webové stránky, vaše vizitka

Pokud ještě nemáte vlastní webové stránky, založte si je prosím a dejte si na nich opravdu záležet! Je to vaše vizitka v online světě, kterou oslovujte zákazníky. V případě, že mi vyhledávač našel vaši prodejnu a já se jdu podívat na vaše stránky, měl bych nabýt dojmu, že vaši prodejnu musím určitě navštívit. Adresa a otevírací doba je samozřejmostí, pokud kontakty doplníte i o mapu, kterou si mohu rozkliknout a kouknout na trasu, jsem už jednou nohou ve vaší prodejně.

Při tvorbě stránek myslete také na to, aby stránky byly tzv. responzivní. Jinými slovy, jsou synchronizované pro zobrazení na mobilním telefonu. Co by vaše stránky měly dále obsahovat? Určitě například informaci o tom, kdo za projektem vaší prodejny stojí a jaký je váš příběh nebo vize. Představte se, stejně tak i vaše zaměstnance, ať vím na koho se můžu do prodejny těšit.

Ideální je také stránky doplnit o informaci, jaký je koncept vaší prodejny. Web lze doplnit také o blog, kam budete pravidelně přidávat zajímavé články nebo recepty. Až budete stránky tvořit, prosím investujte do vlastní domény (webové adresy stránek), není to nic drahého. Domény zdarma, které jsou většinou kombinací názvu stránek a názvu poskytovatele domén, jsou jednak špatně zapamatovatelné, působí lacině a neprofesionálně.

3. Blog, vaše přidaná hodnota

V dnešní době je blog nedílnou součástí většiny webových stránek. Je to skvělý prostředek, díky kterému se můžete odlišit od konkurence a budovat si komunitu mezi vašimi zákazníky. Blog je skvělý v tom, že vám dává prostor pro realizaci vašeho potenciálu odborníka v oboru, ať už je to orientace ve zdravé výživě, bio problematice, či vaše bezlepkové a raw recepty. Je to nástroj, který když budete dobře využívat, bude vám generovat nové zákazníky a vytvářet dlouhodobé vztahy se stávajícími zákazníky. Zde je potřeba zmínit, že vámi vydávaný obsah by měl mít konzistentní a měl by mít pravidelnou strukturu. Ideální je vypracovaný publikační plán, alespoň na 6 měsíců a zároveň mít nastavenou strategii, kterými kanály jako je newsletter nebo sdílení na sociálních sítích, budete o novinkách z blogu odběratele informovat.

4. E-shop

Na téma e-shopu jsem psal samostatný článek v červnovém čísle Listů prodejce v minulém roce. Toto číslo je k dohledání v archivu našeho blogu. Pokud jste ho nečetli, určitě se k němu vraťte. Myslím, že současná doba ukázala, kam se bude ubírat vývoj nákupního chování zákazníků. Velkou část trhu si ukousli on-line prodejci a tento trend bude dále pokračovat. Možná e-shop nemáte a říkáte si, zda má smysl investovat peníze a čas do e-shopu pro malou prodejnu. Určitě ano, čím dál více bude přibývat lidí, kteří budou upřednostňovat on-line nakupování a to i v lokální podobě. E-shop pomáhá vašim zákazníkům vidět co máte za konkrétní produkty a seznámit se s nimi, ještě před vstupem do prodejny. Díky e-shopu vás opět mohou objevit zákazníci, kteří brouzdají on-line prostorem a třeba neudělají objednávku ve vašem e-shopu, ale osobně přijdou do vaší prodejny. Další nesporným benefitem e-shopu je sběr kontaktů na vaše zákazníky, které následně využít k dalším marketingovým účelům.

5. Newsletter

Faktem je, že v dnešní době chodí obrovské množství newsletterů a emailové schránky jsou jimi zahlceny, ale osobně jsem stále přesvědčen, že mají svoje místo v rámci marketingu. Proto, aby vaše emaily zákazníci četli a rovnou je neházeli do koše, je nutné, aby obsah byl pro ně zajímaý a měl přidanou hodnotu. Zároveň frekvence by neměla být příliš čas, aby se necítili z vaší strany zahlcení. Ideální frekvence pro zasílání newsletterů je cca 2x měsíčně. Moje doporučení je, pobavte se s vašimi zákazníky na prodejně, jak vnímají newslettery oni a zjistěte, jaký obsah by je zajímal. Toto doporučení se týká nejenom newsletteru, ale také vašeho blogu.

6. Sociální sítě, fenomén naší doby

Na sociálních sítích je dnes snad každý a kdo není, tak určitě byl. Proč také ne, pokud jste na správné sociální síti, na které jsou vaši zákazníci, je to nejjednodušší a velmi levný způsob, jak komunikovat s vašimi zákazníky a budovat komunitu kolem vaší prodejny. Osobně sleduji na sociálních sítích, především na Facebooku, desítky maloobchodních prodejen. Bohužel musím konstatovat, že ty, které umí využít potenciál sociálních sítí, bych spočítal na prstech jedné ruky. Většina “timeline” těchto prodejen vypadá jako přes kopírák, člověk zde najde pouze nicneříkající fotografie produktů, které přijdou majiteli zrovna pod ruku. A efekt? Téměř nula. Pamatujte si, že lidé chodí na sociální sítě buď za zábavou, nebo za informacemi. Abyste mohli budovat komunitu fanoušků, musí být váš obsah rozmanitý, musíte být velmi osobní a nebát se ukázat vlastní tvář. Pokud budete prezentovat pouze produkty, je to z mého pohledu ztráta času a raději vaši energii věnujte do jiné činnosti. V příštím čísle bych se rád zaměřil právě na téma obsah na sociálních sítí, především na Facebooku.

7. Reference

Nebojte se zákazníkům říci o reference, mnohonásobně se vám to vrátí. Reference jsou velice silným nástrojem, který ovlivňuje nákupní rozhodování zákazníků. Asi to znáte z vlastní zkušenosti, chystáte se koupit si nový produkt, nebo službu u společnosti, kterou neznáte, první co uděláte, že se podíváte jaké má reference na internetu. Pokud má ohlasy pozitivní, získáváte automaticky důvěru a bez váhání taháte platební kartu. Pokud jsou reference naopak negativní, velmi často vás to odradí od nákupu. Proto se nebojte jít s kůží na trh a shánějte a zveřejňujte reference na vaší prodejnu.

8. Placená on-line propagace

V případě, že o sobě chcete dát více vědět, vyzkoušejte placenou on-line propagaci. V dnešní době již existuje mnoho specialistů, kteří vám s nastavením placených on-line kampaní pomohou. Možné je využít tzv. PPC reklamy, u kterých platíte za proklik na vaše stránky. Tyto reklamy se zobrazují podle nastavení uživatelů, kteří na internetu konzumují určitý druh obsahu, který odpovídá vašemu zaměření, např. zdravá výživa, nebo bio potraviny. PPC reklama se zobrazuje buď ve formě reklamního banneru, nebo textu, záleží na formě, kterou zvolíte. Dále si můžete zaplatit, aby vyhledávače zveřejňovali profil vaší prodejny na předních placených pozicích, a to podle klíčových slov, které zákazník vyhledává. Velmi šikovnou formou je též placená kampaň na sociálních sítích, kterou lze velice dobře zaměřit, podle zájmů a konkrétní skupiny uživatelů.

Téma placené on-line propagace je poměrně široké a rád se k němu vrátím podrobněji v některém z příštích čísel.

Na závěr bych chtěl zdůraznit, že nejlépe funguje, pokud jednotlivé body šikovně propojíte, a to i s aktivitami v off-line prostředí, které jsem vám představoval v minulém čísle. Pokud to myslíte s marketingem vážně, doporučuji si vždy vytvořit plán, ve kterém si stanovíte měřitelné cíle a postup, jak jich dosáhnout. Ale o tom také někdy jindy.

A hlavně nezapomeňte prodávat!

Za tým iBi STORE

Tomáš