Plánování kampaně nemusí být nuda!

Proč je důležité mít pro publikování obsahu připravený plán a jak jej ideálně koncipovat pro maloobchodní prodejnu? To vše se dočtete v tomto článku.

Plánování kampaně nemusí být nuda
Vy, co jste četli můj předchozí článek, který se týkal Facebooku, si určitě pamatujete moji výtku vůči příspěvkům, které obsahují pouze fotografii nějakého produktu s textem “máme pro vás novinku”. Budu se opět opakovat, ale tento typ příspěvku je zcela mimo. Důvodem, proč lidé tento příspěvek na sociální sítě dávají je, že nemají nastavenou strategii a plán. Strategie souvisí s tím, pro koho a co chceme publikovat. Plán následně vychází z této strategie a dává jí pevný rámec a pravidla. Pojďme se tedy podívat, jak na to.

V čem plán pomůže?

Pokud bych měl odpověď shrnout do jedné věty, tak vám pomůže být efektivnější a méně se stresovat. Budete mít jasný přehled o tom, co vás čeká a v jakém časovém horizontu. Plán vám pomůže lépe dodržovat termíny, přemýšlet dopředu a v souvislostech. Pokud budete mít plán přístupný on-line, můžete publikování obsahu řešit odkudkoliv, případně zapojit další členy týmu. Tím se dostáváme k další bodu, a to…

V jaké formě plán mít?

Jaké médium zvolit pro vedení vašeho plánu je též zásadní otázka. Nabízí se několik možností. První z nich je klasický papírový kalendář. Ač osobně jsem milovník tužky a papíru, v tomto případě toto řešení nedoporučuji. Pokud chcete být efektivní, jděte do on-line řešení. Jedním z nich je plán vedený v excelové tabulce, ideálně s možností on-line sdílení, např. Google dokumenty. Další možností jsou on-line nástroje určené přímo pro správu publikačního plánu, jedná se o různé šablony nebo aplikace, mnoho z nich je zdarma.

Publikační plán

Nyní bych se s vámi rád podíval na to, jak si publikační plán připravit. Ideální je připravit si publikační plán na celý rok. Možná si říkáte, že nevíte co bude za měsíc. Nebojte zkusím vám ukázat, jak by mohl vypadat publikační plán šitý na míru prodejně a z něho vám bude zcela jasné, že to takový problém nebude. Dalším krokem je, zvolit si frekvenci, jak často budete obsah publikovat. Z mé zkušenosti, je ideální frekvence alespoň 2-3x týdně. Menší frekvence nemá určitě smysl, u vyšší vždy hrozí, že kvantita vítězí na kvalitou. Potom, co máte definováno jak často budete publikovat, je potřeba si nastavit konkrétní dny v týdnu, případně i čas. Velkou výhodou je, že dnes sociální sítě, konkrétně Facebook umí nastavit plánování zveřejnění příspěvků. To znamená, že si je můžete připravit dopředu a nastavit, kdy mají být zveřejněny. Pokud u vás obsah tvoří více lidí, tak také uvést, kdo daný příspěvek zveřejňuje. Zde je krátké shrnutí, toho co by měl plán obsahovat:

  • Vybraný den v týdnu, ve kterém budete publikovat obsah.
  • V případě, že publikujete na více sociálních sítích, informaci které sociální sítě se obsah týká.
  • Pracovní název příspěvku.
  • Odkaz na soubor s fotografií.
  • Link na článek, pokud budete sdílet.
  • Informaci, kdo příspěvek zveřejní.
  • Doporučení: v obsahovém plánu mějte vyznačeny státní svátky a důležitá data.

Pokud si budete lámat hlavu, jak neustále vymýšlet zajímavý obsah, zde máte několik tipů:

  • Na papír, nebo do dokumentu v počítači si pište všechny nápady, které vás napadnou.
  • Doporučuji nic nemazat a psát opravdu vše.
  • Vaše nápady následně roztřiďte, ideálně si vytvořte 3 sloupce (skvělé / dobré nápady / odpad) a nápady následně rozdělte podle jejich kvality.
  • Vyberte, co použijete.
  • Tuto akci doporučuji provádět ideálně každý měsíc.

Zde vám zkusím ještě popsat, jak by mohl vypadat plán, který je šitý na míru přímo pro maloobchodní prodejnu. Bude potřebovat trochu více organizace, ale investovaná energie se vám následně vrátí.

Plán pro prodejnu

Pokud bych si tvořil plán pro prodejnu, postupoval bych následujícími kroky.

  1. Vzal bych celý kalendářní rok a ten rozdělil na jednotlivá roční období. Každé období má svoje sezónní zboží. Dále bych si vyznačil v rámci celého roku důležitá data, a to státní svátky, prázdniny, ale i data zajímavá. Je spoustu známých i méně známých významných mezinárodních dnů, které lze využít pro marketingové účely.
  2. Pokud máte označená data napříč celým rokem, je na čase si k nim zkusit vymyslet několik nápadů a ty si zapsat (viz. výše).
  3. Kalendářní rok a roční období je potřeba ještě rozdělit na jednotlivé měsíce a ty dále na týdny. A teď přichází ta nejlepší část. Aby váš obsah byl odlišný od ostatních, vytipoval bych si několik dodavatelů, kteří zásobují moji prodejnu a s těmi si domluvil spolupráci v rámci marketingu. Ideálně jeden dodavatel na měsíc. Zároveň bych při výběru těchto dodavatelů vycházel z jednotlivých ročních období, svátků, atd. A to z toho důvodu, že některý dodavatel se hodí na propagaci více na jaře, jiný zase na Vánoce.
  4. Každého dodavatele bych oslovil s tím, že plánujete marketingové aktivity na celý rok a zda je ochoten jít s vámi do spolupráce. Následně bych s těmito dodavateli domluvil jednotlivé aktivity na daný měsíc. Na každý týden bych naplánoval jinou akci, na první týden např. představení dodavatele a jeho sortimentu, na druhý týden uvedení novinky, na další týden akci 2+1 a na poslední týden např. balíček produktů spojených s konkrétním receptem.
Plán pro prodejnu

Věřím, že vám tento článek bude inspirací a opět posune vaše marketingové aktivity a podnikání směrem k vašemu cíli.

A hlavně nezapomeňte prodávat!

Za tým iBi STORE

Tomáš