Sociální sítě – Facebook

V minulém čísle jsme vám představili některé možnosti, jak se více zviditelnit v on-line prostředí. Dnes se zaměříme na sociální sítě (konkrétně Facebook) a ukážeme si, jak pracovat s obsahem, tak aby vaše práce měla ten správný efekt.

Sociální sítě - Facebook

Nejprve pár slov k sociálním sítím obecně. Základním pravidlem sociálních sítí, které si spousta lidí neuvědomuje, je fakt, že sociální sítě NEJSOU prodejní kanál! Primárním důvodem, proč jsou lidé na sociálních sítích je zábava, dále touha po aktuálních informacích a také vzdělávání. Naplňte je tedy obsahem, který chtějí. Pokud budete publikovat obsah, na který nikdo nebude reagovat, bude se zobrazovat čím dál menšímu množství vašich fanoušků a nebude se šířit na jejich kontakty.

Algoritmus Facebooku je v dnešní době nastaven tak, že se zobrazuje zhruba 10 procentům fanoušků vaší stránky. Proto potřebujete, aby na vaše příspěvky reagovalo, co největší množství lidí a váš obsah se tak co nejvíce šířil. Tvorba obsahu na sociálních sítích je jedna z cest, jak dostat vaší značku do povědomí těch, kteří ji dosud neznali. Pomáhají rozšířit její dosah a hlavně budují komunitu vašich příznivců. Zároveň je potřeba počítat, že nějakou dobu trvá, než se dostaví první výsledky, proto prosím přemýšlejte v delším časovém horizontu, první výsledky můžete očekávat zhruba za 3-6 měsíců. Mějte tedy trpělivost a pečujte o svůj Facebook, vrátí se vám to.

Facebook

Pokud bych měl vybrat jednu ze sociálních sítí, na kterých bych jako maloobchodní prodejce měl být, tak je to určitě Facebook. Prvním důvodem je to, že je to stále největší sociální síť. V České republice je přes 5 milionů uživatelů Facebooku. Druhým důvodem je to, že vaše cílová skupina zákazníků je hlavně na této sociální síti.

Určete si cílovou skupinu a nastavte si tón komunikace

Čím začít? Nejdříve si nastavte tzv. “tón komunikace”, kterým budete hovořit směrem ke svým fanouškům. Pokud na vaše stránky vkládá příspěvky více lidí, je nutné aby všichni dodržovali tento nastavený tón komunikace. Pokud tak nebudou činit, čtenáři se budou ztrácet v tom, pro koho jsou vaše sdělení určená a budou ztrácet také zájem se zapojovat. Z tohoto důvodu je tedy důležité vědět, kdo je vaše hlavní cílová skupina, ke komu chcete hovořit. Následně velice doporučuji si vytvořit tzv. persony, které vám tento tón komunikace pomohou nastavit.

Co je persona? Persona je fiktivní profil osoby ideálního zákazníka, který může být postaven i na základě reálné osoby. Tuto osobu si popište s co největším množstvím detailů, jako jsou základní údaje (jméno a příjmení, věk, pohlaví, rodinný stav vč. dětí, bydliště, povolání, příjem, zájmy, potřeby a problémy), dále je můžete doplnit o rozšiřující informace (životní styl, každodenní stereotypy, způsoby komunikace, typické věty). Ideální je personu doplnit o fotografii nebo kresbu, bude pro vás tak reálnější. Persony si ideálně vytvořte 1-3, jakmile je budete mít seznamte s nimi celý tým, který bude tvořit obsah na Facebook. Pokaždé, když budete vytvářet příspěvky, pište je tak, jakoby jste hovořili k vašim personám, díky tomu bude váš obsah srozumitelný a konzistentní. Já osobně, když píši tyto články mám jako persony 3 reálné majitele obchodů, kterým svůj obsah směřuji. Na internetu naleznete velké množství webových stránek, kde jsou zdarma ke stažení šablony pro tvorbu person, které vám v počátku pomohou.

Připravte si plán

Teď, když už víte pro koho budete váš obsah psát, je potřeba si ujasnit co budete psát a v jakém rozsahu. Z tohoto důvodu byste měli mít alespoň základní obsahový plán. Ideální je mít připravený plán na celý rok, tento plán může vycházet z ročního cyklu vaší prodejny. Respektive z jednotlivých ročních období, z různých svátků a událostí, sezónní nabídky, novinek, atd. Pro tvorbu obsahové plánu můžete použít obyčejný papír, či klasický kalendář, případně excelovou tabulku, nebo využít dostupné nástroje na internetu. Pokud budete mít takto připravený plán, bude vaše práce jednodušší a organizovanější. Do vašeho obsahového plánu ideálně zahrňte veškeré on-line publikační aktivity (další sociální sítě, blog, email, atd.). Moje osobní doporučení je, mít také jasně definováno kolik času, a které konkrétní dny budete věnovat publikování obsahu na Facebooku. Díky této pravidelnosti bude opět váš obsah konzistentní a vaši čtenáři jej budou lépe přijímat. Minimální frekvence zveřejnění článku na Facebooku je 2-3x týdně, s tím že vyšší je už samozřejmě na vašem zvážení a možnostech.

Co publikovat?

Na svém Facebookovém profilu sleduji zhruba 200 maloobchodních prodejen, bohužel 95 % těchto profilů publikuje totožný obsah. Vidím často pouze prezentace jednotlivých produktů. Nízký zájem o příspěvky i profily samotné, že taková “péče” o Facebook, je pouze ztráta vašeho času. Jak píši v úvodu, lidé chodí na Facebook z důvodu, že se chtějí bavit, chtějí se dozvědět nějakou zajímavou informaci nebo se vzdělat. Publikováním fotek tyčinek, či sušenek nikoho příliš nezaujmete. Jak tedy na to? Zde jsou moje tipy, které vám mohou pomoci. Dělejte to jinak, buďte osobití a nebojte se odlišit!

Kdo jste – představte se, řekněte svým fanouškům svůj příběh. PROČ děláte zrovna to, co děláte? Zkuste předat hlavní hodnoty toho, co děláte. Sdělte v čem jste jiní, než vaše konkurence. Představte lidi, kteří stojí za vaší prodejnou a pomáhají vám naplnit vaší vizi. Vytvořte jejich medailonky nebo rozhovory.

Produkty – pokud jste začali být v rámci vašeho Facebooku více osobní, můžete také samozřejmě představit i vaše produkty. Ale udělejte to prosím trochu zajímavěji, než že zveřejníte pouhou suchou fotografii. Sdělte fanouškům, proč jsou konkrétní produkty jedinečné, udělejte recenzi vybraných produktů, nebo můžete udělat porovnání dvou podobných produktů. Ukažte, které produkty běžně používáte vy a proč.

Zákulisí – vezměte vaše fanoušky do zákulisí provozu vaší prodejny, ukažte jim co obnáší vaše práce. Představte jim, jak to u vás funguje a ukažte se v akci. Nechte je vcítit se do toho, co denně prožíváte na prodejně. Budou k vám mít daleko blíže.

Vaše aktivity – informujte fanoušky o vašich aktivitách. Účastníte se nějakého zajímavého veletrhu, přednášky, chystáte se na akci, podělte se o to.

Zákazníci – nebojte se představit i vaše zákazníky, kteří k vám chodí. Určitě je mezi nimi spousta zajímavých lidí, kteří s vámi budou sdílet třeba svoji nákupní zkušenost. Sdílejte reference vašich zákazníků.

Vzdělávání – předávejte fanouškům rady z vašeho oboru. Sdílejte novinky a zajímavé články.

Tipy – zprostředkujte vašim fanouškům různé tipy, ať už jsou to zajímavé knihy, články, osobnosti, webové stránky, oblíbená videa, filmy, nějaká zajímavá akce. Cokoliv co vy osobně vnímáte, že by mohlo být pro ostatní přínosem, podělte se s nimi.

Reakce na aktuální dění – dále můžete reagovat na aktuální dění a v případě, že sdílíte článek, můžete napsat co si o tom myslíte vy. Můžete také reagovat na různá společenská témata, zajímavá data, či různé mezinárodní dny.

Recyklujte – v případě, že nemáte inspiraci pro nový obsah, zkuste tzv. “recyklovat” starší obsah. Máte nějaký úspěšný příspěvek z minulosti, klidně jej znovu přesdílejte a přidejte aktuální komentář. Určitě se toho dá vymyslet daleko více. Ještě jednou doplním, že čím více budete osobní, tím lépe si k vám budou hledat cestu vaši fanoušci a vám se bude lépe dařit budovat komunitu.

Na závěr vám ještě napíši několik obecných tipů, které vám pomohou udělat váš obsah přitažlivější. Text strukturujte, tak aby byl dobře čitelný. Ideálně jej doplňte o emotikony (smajlíky) a fotografii. Použijte cokoliv, co přitáhne oko. Doplňte text přímo do fotografie. Díky jednoduchému grafickému editoru Canva.com, který je v základní verzi zdarma, můžete vaše fotografie oživit různými grafickými doplňky. Díky tomu budete opět lépe zapamatovatelní.

Pište bez chyb! V případě, že do textu vkládáte odkazy na jiné webové stránky, zkracujte je, a to ideálně pomocí webové aplikace bitly.com nebo případně jiné. Propagujte svůj Facebookový profil, kde to jen jde, webové stránky, podpis emailu, ostatní sociální sítě.

Připravte se i na negativní komentáře, které se dříve či později mohou objevit. Co vám mohu poradit, určitě je nemažte a nenechte se rozhodit, vždy se snažte reagovat tak, že budete nad věcí, neutrální, ale můžete být i vtipní.

V případě, že budete sdílet články třetích stran, ověřujte si zdroje a dejte si pozor na “fake news”, mohlo by vás to zbytečně ohrozit.

V případě, že budete k vašim příspěvkům přidávat fotografii, nestahujte je z Googlu, ale mějte buď zásobu vlastních, nebo využijte služeb některé z fotobank. Také již zmíněná Canva.com nabízí fotky, které se vám mohou hodit.

Držím vám palce, ať vám tvorba obsahu na Facebooku a případně dalších sociálních sítích dělá radost. Nebojte se hledat nové cesty, být originální a dělat chyby… Buďte vytrvalí a myslete na to, že obsahový marketing je dlouhodobý proces a výsledky se dostaví až za nějaký čas. Určitě doporučuji se dále v tomto oboru vzdělávat, na trhu je několik velice kvalitních knih od českých autorů, případně vám pomůže i nějaký kurz. Mě osobně velmi pomohla kniha Jak na sítě od Elišky Vyhnánkové a Michelle Losekoot nebo Obsahový marketing od Josefa Řezníčka a Tomáše Procházky. Budu rád, pokud bude tento článek pro vás inspirací a posune vaše podnikání.

A hlavně nezapomeňte prodávat!

Za tým iBi STORE

Tomáš