Je vaše prodejna stále atraktivní?

Víte, jak vaší prodejnu vnímá váš zákazník? Jak na něj působí celkový vzhled prodejny, pořádek a různé drobné detaily? Je možné, že mnoho takových detailů nevidíte, ale zákazník si jich všímá. Některé mohou mít vliv na nákupní chování zákazníka. V dnešním článku bych vás rád seznámil s tím, co dělat nebo případně nedělat, aby prodejna zůstala pro zákazníky stále atraktivní.

Nabídka sortimentu u vstupu do prodejny

Pohled z venku

Začněme z venku. Někde jsem četl, že by si majitel prodejny měl jít stoupnout naproti prodejně přes ulici, hodinu ji pozorovat a zároveň se zkusit vcítit do toho, jak působí na jeho zákazníky. Co vnímám jako důležité je čistá fasáda a pořádek kolem prodejny. Určitě nepůsobí dobře, pokud jsou kolem prodejny různé odpadky a nedopalky od cigaret. Nepořádek je tak první signál, který zákazník dostává, když přichází k vaší prodejně.

Výloha

Viděl jsem prodejny napříč celou republikou. Rozdíly v tom, jak vypadá výloha, jsou obrovské. Od krásně čistých a naaranžovaných až po špinavé, kde je zboží staré několik let. Zboží vyšisované od sluníčka, s pavučinami a mrtvým hmyzem nebo v létě s vánočním osvětlením z minulých Vánoc. Toto jsou detaily, které zákazník vnímá a narušují jeho důvěru.

“Prodejny, do kterých není vidět, považují zákazníci instinktivně za nebezpečné. Tuto instinktivní reakci máme už z pravěku. Když nebylo vidět do jeskyně, mohli jsme narazit na nebezpečí, třeba v podobě jeskynního medvěda.”

Prosím nelepte na výlohy reklamní letáky ani na ně nic nepište. V případě, že potřebujete zákazníkovi sdělit nějakou novinku či akci, napište tuto informaci na tabuli, kterou umístíte u vchodu, nebo do výlohy tak, aby nebránila pohledu dovnitř.

Dalším důležitým faktorem, proč by měl zákazník vidět do vaší prodejny je tzv. syndrom stádního chování. Pokud uvnitř vidí jiné zákazníky, je to pro něj signál, že zde může být něco zajímavého a má chuť se též připojit.

“Prodejny, do kterých není vidět, považují zákazníci instinktivně za nebezpečné. Tuto instinktivní reakci máme už z pravěku. Když nebylo vidět do jeskyně, mohli jsme narazit na nebezpečí, třeba v podobě jeskynního medvěda.”
Miloš Toman, Intuitivní marketing v prodejně, vyd. 3, Intuitivní marketing s.r.o., 2016.

Valentýnské dobroty

Vstup do prodejny

Vstup má podobná pravidla jako výlohy a prostor před obchodem. Základem je opět čistota a volný přístup bez bariér, které brání zákazníkům vidět nebo vůbec vstoupit do prodejny (např. balíky ze Zásilkovny umístěné u vchodu). Velice často mě zaráží, kolik prodejen má polepené dveře změtí samolepek, ve kterých zákazník ani nemá možnost se zorientovat. Na vchod určitě patří informace o otevírací době, momentální nepřítomnosti nebo informace o tom, že u Vás lze platit platební kartou. Vyvarujte se ale reklamním samolepkám, za které Vám nikdo neplatí, a které naopak snižují atraktivitu Vaší prodejny. 

Osvětlení prodejny

Dalším důležitým faktorem, který má vliv na celkový vzhled vaší prodejny, je osvětlení. Špatné osvětlení opět negativně působí na základní instinkty člověka, který se tak bojí vstoupit do tmavé jeskyně, kde na něj může číhat nebezpečí. Když už vstoupí, dlouho se bohužel nezdrží, což má vliv na to, kolik peněz ve vaší prodejně utratí. V několika prodejnách, kde na moje doporučení vylepšili osvětlení, dostali od zákazníků pozitivní zpětnou vazbu o tom, že se jim takto nakupuje lépe.

Na podzimním Festivalu Evolution jsem měl z našeho stánku výhled na dva jiné stánky. V obou se prodávalo v podstatě totožné jídlo. Rozdíl mezi nimi byl, že jeden stánek měl jídlo přímo nasvícené a druhý ne. Hádejte, kde byla fronta? Správně, u stánku nasvíceného. Projděte se po vaší prodejně a podívejte se, zda máte zboží dobře nasvícené, nebo naopak zda není některé schované ve stínu. Doporučuji volit spíše studenější, bílé světlo, které se blíží dennímu světlu.

Přehlednost prodejny

Zákazník se musí ve vaší prodejně cítit příjemně. K tomuto pocitu mu pomůžete, pokud se po vstupu do prodejny nebude muset zdlouhavě zorientovávat. Zákazník by měl jednoduše zjistit, kde se nachází produkty, které si přišel nakoupit. K tomu mu můžete pomoci, pokud k jednotlivým regálům dodáte označení skupin produktů. Máte nevzhledné dveře do skladu? Využijte jejich potenciál, buď je natřete barvou na tabule, nebo polepte tabulovou fólií a můžete zákazníkům psát informace zde. V jedné z prodejen jsem viděl, že na stěně měli pověšenou roli bílého balícího papíru, která byla v dolní části uchycená a sloužila jako jednoduché informační médium, kam se fixem napsala aktuální informace. Následně se papír odtrhl a napsala se nová.

Rád bych ještě zmínil, že ideální umístění pokladny je naproti vchodu. Díky tomu vždy víte, že zákazník vstoupil do prodejny, můžete pozdravit, usmát se a navázat kontakt. Zákazník je tak zároveň ujištěn, že o něm víte a v případě potřeby se mu budete věnovat.

Uspořádání zboží v regálech

Považuji za velmi důležité, aby zboží v regálech bylo úhledně srovnané. Pokud je nevzhledně poházené přes sebe nebo popadané, není připravené k prodeji. Co na zákazníka působí velice negativně, jsou mezery v regálech. Zákazník to vnímá tak, že máte nedostatek zboží a zároveň si takový stav podvědomě spojuje s kvalitou a stářím potravin. Díky tomu u Vás nakoupí méně.

Nabídka sortimentu

Interiér prodejny

Základem je opět čistota. Možná si říkáte, že čistota je samozřejmostí, ale mám zkušenost s prodejnami, kde jsem narazil na pavučiny, prach, špínu, mrtvý hmyz… Bohužel…

A interiér? Máte vymalováno?

Věnujte také pozornost Vašemu vybavení. Pokud je vybavení zašedlé, oprýskané nebo zkrátka jinak nedokonalé, vyměňte jej. Nesourodé kusy v interiéru také působí velmi negativně. Díky těmto negativním vjemům zákazník opět svůj nákup urychlí a nakoupí méně.

Jak tedy být a zůstat atraktivní pro zákazníky?

Dbejte na čistotu prodejny a jejího okolí. Zajistěte, ať je vaše prodejna dobře osvětlená a je do ní dobře vidět. Zákazníkům usnadněte orientaci a pohyb v prodejně. Pokud je to možné, využijte informační tabuli nebo stojan, kde budete zákazníka motivovat k nákupu. Při mých návštěvách po prodejnách jsem viděl mnoho velice hezkých a originálně namalovaných cedulí a poutačů.

V neposlední řadě, zkuste zapojit zákazníkovi smysly. Příjemná hudba a jemná vůně pozitivně podpoří nákupní chování zákazníků.

Pevně věřím, že v článku najdete inspiraci, jak udržet Vaší prodejnu atraktivní a zákazníci se k Vám budou rádi vracet.

A hlavně nezapomeňte aktivně prodávat!

Za tým iBi STORE

Tomáš