Motivace zaměstnanců je váš zlatý důl
Motivace je v dnešní uspěchané době velice skloňované slovo a zároveň velký hnací motor k úspěchu. Když jste začínali jako podnikatelé, byli jste určitě plní právě elánu,motivace a měli jasnou vizi, s jakým cílem otevíráte svou prodejnu. Vaše motivace byla pravděpodobně u každého jiná, ale určitě velice silná. A s postupem času, jak se vám dařilo, jste pravděpodobně do prodejny najali další zaměstnance, kteří vám začali pomáhat naplňovat váš sen a vizi.
Já osobně si přeji přijít do prodejny a užít si kvalitní zákaznickou péči v podobě ochotného jednání a pomoci od komunikativního prodavače, abych odcházel z pocitem, že moje návštěva měla pro něj hodnotu. A nemyslím tím tu finanční. A kdo mi tuto péči poskytne? Rozhodně takový člověk, kterého práce baví a je motivovaný. Ne ten, kdo si jen chodí „odkroutit” svou směnu.
A jak motivujete svoje prodavače vy?
Většinou se setkávám s názory, že zaměstnanci získají určité procento, pokud tržba dosáhne nějaké výše. To je sice fajn, ale je to jen motivace vnější a je otázkou, jak dlouho bude trvat. Víte, jak dlouho vydrží zaměstnanci nadšení ze zvýšení mzdy? Přesně jeden měsíc! A proto je důležité rozlišovat, co je motivace vnější a vnitřní. Stručně řečeno, vnější motivace znamená, kdy pobídka k činnosti přichází z vnějšku – může být tedy finanční, materiální, ale třeba i formou osobní odměny jako je například pochvala nebo ocenění dobře odvedené práce. Zároveň to však mohu být i příkazy a sankce.
Na druhou stranu motivace vnitřní vychází z podnětu něčeho dosáhnout, zkrátka z pocitu vlastního uspokojení, dobře odvedené práce. Pokud máte například prodavače, který aktivně radí a pomáhá zákazníkům, bude pravděpodobně motivován zevnitř, protože v tom vidí smysl a nikoliv jen finanční odměnu.
Jak jednoduše motivovat svoje lidi?
Základem motivace svých podřízených je, že s nimi budete sdílet vaše PROČ a vaší vizi. V případě, že je vaše vize jasná a zdravá, zaměstnanci s ní budou souznít a rádi ji s vámi naplňovat.
- Dělejte pravidelné porady – Pokud má zaměstnanec možnost podílet se na rozvoji vaší prodejny, bude se cítit angažovaný a zároveň oceňovaný, což má na vnitřní motivaci obrovský vliv.
- Zapojte zaměstnance do dodavatelského řetězce – Díky tomu, že váš člověk nebude jenom prodávat, ale například ho necháte dělat i jednodušší objednávky zboží, získá tak k produktům bližší vztah, bude je lépe znát, a tedy i lépe prodávat.
Nebojte se delegovat
Spousta z vás má z delegování objednávání zboží obavu. iBi STORE je však ideální nástroj pro předávání pravomocí zaměstnancům a zároveň vám umožňuje okamžitou kontrolu jejich činnosti.
Víte také o tom, že do iBi STORE lze mít více přístupů? Můžete tak snadno a rychle zkontrolovat, kdo jaké objednávky odeslal. Pokud ještě iBi STORE aktivně nepoužíváte nebo chcete přidat dalšího uživatele, klikněte níže.