Spokojený zaměstnanec je vaše výhra

Máte zaměstnance? A záleží vám na tom, jak se jim v zaměstnání daří? Určitě by mělo. V dnešním článku bych se s vámi rád trochu blíže podíval na problematiku spokojenosti a motivace vašich zaměstnanců. Jak se dále dozvíte, prodeje stoupají a zároveň padají s tím, jak jsou spokojení vaši zaměstnanci.

Spokojený zaměstnanec je vaše výhra

Po sérii předchozích článků, kde jsme řešili aktivní prodej a vzhled vaší prodejny, se nyní zaměříme na tzv. leadership. Jelikož vy, jako provozovatelé maloobchodních prodejen, musíte být nejen skvělí obchodníci, nákupčí, marketéři, designéři, personalisté, musíte se vyznat v BOZP a umět mnoho dalšího, musíte být také výborní manažeři. A víte proč?

Protože spokojený zaměstnanec je loajální, zůstane u vás déle, a to pro vás znamená nižší náklady se zaučením nových zaměstnanců. Tito zaměstnanci mají snahu se ve své práci zlepšovat a jsou také více produktivní. Jejich spokojenost se následně odráží i v zákaznickém servisu a prodeji, kde se snaží zákazníkům poskytovat ty nejlepší služby. Díky tomu, se vaši zákazníci u vás cítí lépe a vracejí častěji. Zároveň jsou ochotní utratit více peněz, a co je k nezaplacení, doporučují vás dálším zákazníkům. Díky tomu rostou vaše příjmy tak, že se vám peníze nevejdou do pokladny. Už to chápete?

Základním pilířem spokojenosti zaměstnance je jeho vnitřní motivace, tento plamínek musíte neustále udržovat. To je vaším úkolem jako vedoucího pracovníka. A věřte mi, že touto motivací není pravidelná výplata na konci měsíce, ta je samozřejmostí. Můžete zkusit motivovat bonusy z prodejů. Osobně si ale myslím, že 99 % zaměstnanců nedělá tuto práci v maloobchodě pro peníze, jejich motivace pramení odjinud. Pokud nevíte, proč pro vás pracují, jednoduše se jich zeptejte. Myslím si, že s vámi budou rádi tyto informace sdílet. Co tedy můžete udělat pro lepší motivaci vašich zaměstnanců?

V podstatě to není nic složitého, a pokud budete jenom trochu chtít, určitě to zvládnete.

Sdílení vašeho Proč?

V první řadě musíte se svými zaměstnanci sdílet vaše „proč“, co je tím důvodem, proč podnikáte v tomto oboru? Co je vaše vize a směr, kterým kráčíte, a cíl, ke kterému chcete dojít. Pokud toto bude vašim zaměstnancům jasné, věřte tomu, že vám rádi pomohou vaší vizi naplnit. Zároveň, jak jsem psal výše, zeptejte se vašich zaměstnanců, co je jejich „proč“, kvůli kterému dělají zrovna tuto práci. Díky tomu bude vaše společná práce daleko více naplňující pro obě strany.

Respekt

Zlaté pravidlo zní „chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se ostatní chovali k tobě.“ Neznamená to, že spolu musíte ve všem souhlasit, ale vzájemný respekt je důležitý. Pokud chcete, aby vás vaši zaměstnanci přirozeně respektovali, je potřeba k nim také přistupovat s respektem. Každý se nacházíme v určitém procesu a stále se učíme novým věcem. Vy, jako vedoucí, byste měl být vždy ti, co jsou o krok napřed. Z toho může pramenit vaše kritičtější hodnocení k případným chybám zaměstnanců. Proto vás prosím, abyste místo kritiky, pomohli svému zaměstanci se z chyby poučit. Zároveň se ale také nebojte přiznat vlastní chybu.

Uznání

Pro mě osobně, je tento bod asi nejdůležitější ze všeho, co je v tomto článku zveřejněno. Pokud bych dělal práci, kde budu považován pouze jako lidský zdroj, budu nešťastný, bez ohledu na to, kolik práce přináší peněz. V případě, že člověk dostává v rámci svojí práce uznání a ocenění, cítí že jeho práce má hodnotu a smysl. A o to přece jde! Pokud víte, že děláte něco, co má smysl, pracuje se vám daleko radostněji.

Pravidelné porady. Možná si myslíte, že porady patří pouze do kanceláří. Velký omyl. Porady patří i do maloobchodní prodejny, a to z několika důvodů. Máte možnost se pravidelně dozvědět o aktuálních problémech na prodejně, s dodavateli, nebo se zákazníky a společně hledat řešení. Můžete společně plánovat a připravit různé akce, zároveň si rozdělit jednotlivé úlohy. Můžete si předat nové podněty a informace od zákazníků. Je to ideální prostor, jak si sdělit novinky od dodavatelů. Také si můžete vždy udělat revizi jednotlivých úkolů a sdílet, co se daří a co se nedaří, případně hledat nová řešení. Vše výše uvedené má velmi pozitivní vliv na budování dobrého týmu.

Podporujte vzdělávání zaměstnanců

V první řadě zapojte vaše zaměstnance do dodavatelského řetězce, a to ideálně, pokud jim umožníte alespoň z části objednávat zboží. Díky tomu získají ke zboží lepší vztah, budou ho dobře znát a bude se jim lépe prodávat.

Podporujte vaše zaměstnance v dalším vzdělávání, ať už jsou to prodejní techniky, tvorba obsahu na sociálních sítích, nebo i cizí jazyky. Bohatě se vám to vrátí. Pokud zaměstnanec bude mít možnost osobního růstu, bude to mít pozitivní vliv na jeho sebevědomí a motivaci, která se vám vrátí v jeho práci.

Delegujte

A to z několika důvodů, zaprvé si uvolníte ruce pro další rozvoj vaší prodejny a budete zastupitelní. Zadruhé, takto projevená důvěra směrem k zaměstnanci obrovsky zvedne jeho sebevědomí. Budete velice mile překvapeni, jak blahodárný vliv to bude mít na jeho pracovní výkon. Zkuste začít třeba s jednoduchými objednávkami.

Jděte příkladem

Jak se říká „ryba smrdí od hlavy“ a pokud požadujete po svých zaměstnancích kvalitně odvedenou práci, musí vidět, že i vy umíte zabrat a nebojíte se práce, případně méně oblíbených činností, jako je třeba úklid. Osobně si myslím, že mít vedoucího, který má můj přirozený respekt, a od kterého se mohu učit, je obrovský benefit. Myslete na to prosím.

Máte teď trochu jasněji? Pevně věřím, že mnohé z toho, co jsem napsal již dávno děláte a pokud ne, budu moc rád, když vám článek bude inspirací a pomůže vám k dalšímu úspěšnému rozvoji vaší prodejny.

A hlavně nezapomeňte prodávat!

Za tým iBi STORE

Tomáš