Tipy, jak být připraven na (před)vánoční sezónu
Někdo možná nad vánoční sezonou jen mávne rukou. Ten ale také pravděpodobně z nejvýnosnějšího období roku nezíská tolik, kolik by mohl. Nezapomínejme, že štěstí přeje připraveným. Stále je čemu se přiučit, a proto neustále sbíráme tipy z praxe od zkušených prodejců. O některé z nich se nyní s vámi podělíme. Jak se na Vánoce připravují jiné prodejny, co jim funguje a co takto před Vánoci doporučují výrobci biopotravin?
Co se v článku dozvíte:
- Proč jste udělali dobře, když jste využili naše doporučení z letního vydání Listů prodejce a začali evidovat kontakty na vaše zákazníky.
- Jak velký dopad na obrat má pohled na vaši prodejnu z ulice a z automobilu.
- Proč a jak se v období Vánoc mění nákupní zvyklosti i u vašich stálých zákazníků a jak přilákat zákazníky nové.
Nyní přichází ta chvíle…
…kdy svým zákazníkům můžete poslat první newsletter.
V letním vydání našeho časopisu jsme vám dali doporučení, abyste v excelu začali budovat svou databázi zákazníků a u každého z nich evidovali jméno, e-mail a nejlépe i správné oslovení. Teď se vám to bude hodit – přichází Vánoce! Proč je vždy kolem toho takový „humbuk“?
Vánoce (de facto i Velikonoce) totiž mají jedno společné – jedná se o dva nejvýznamnější svátky, které se dotýkají téměř každého z vašich zákazníků. Žádný jiný vhodnější čas pro jejich oslovení během roku nenajdete.
4 tipy, co sdělit
Předvánoční newsletter je ideálním místem, kde své zákazníky motivovat k nákupu. Poslat jim můžete například:
● Přání k příjemnému prožití svátečního období.
● Dárek k Vánocům ve formě kuponu (voucheru) na zvýhodněný nákup, osobního dárku za nákup ve vaší prodejně apod.
● Informace o zákaznické kartě a jejich výhodách.
● Tipy na vánoční produkty, které mohou vaši zákazníci darovat svým blízkým.
„Informace dávkujte postupně. Nevystřílejte všechny náboje v jednom newsletteru, minuly by se účinkem.“
Nezapomeňte na CTA
Každý newsletter musí obsahovat tzv. CTA (call to action prvek). Tedy tlačítko (odkaz), na které zákazník klikne pro zobrazení více informací – může vést například na web, FB profil nebo na samostatnou stránku.
Zároveň se vám přes daný odkaz tento konkrétní člověk propíše do analytiky, takže můžete ve svém e-mailinovém nástroji vysledovat, o jakého zákazníka se jedná. To vám následně poslouží pro vyhodnocení vaší vánoční kampaně.
Zachovejte stručnost
Také je dobré vědět, že v současné době čte velká část zákazníků newsletter na mobilním zařízení (v hromadné dopravě, v čekárnách nebo o polední pauze). Při jeho přípravě proto mějte na paměti, že sdělení má být krátké a výstižné.
„8 z 10 prodejen má své výkladní skříně polepené reklamou nebo jsou vyplněny zbožím, takže není vidět dovnitř. A to je chyba!“
Ukažte, že máte otevřeno
Zejména v hlavní sezoně by mělo být jasně vidět, kdy máte otevřeno a kdy bude přes svátky zavřeno. Podle toho si mohou zákazníci nákupy lépe naplánovat, anebo k vám pro jistotu prostě rovnou vklouznou, když z ulice nebo MHD uvidí, že tam jste. Ideální je mít vitrínu od 1 metru nad zemí nepolepenou a nezastavěnou zbožím, aby bylo dobře vidět, jak to v prodejně vypadá. Důležitou roli hraje také osvětlení uvnitř prodejny. Doporučujeme ověřit si z okýnka auta, zda je zřetelně vidět, že je pobočka otevřená.
Nezapomeňte také aktualizovat informace na stránce Mapy Google nebo Firmy.cz od Seznamu, kde budou zákazníci nejspíše hledat informace o vás a vaší vánoční otevírací době.
O Vánocích je to jiné
Zvyklosti zákazníků se o Vánocích mění a je potřeba na to reagovat. Především druh zboží bývá zcela jiný než obvykle, protože lidé nenakupují pro sebe, nýbrž pro své blízké, kterým chtějí věnovat něco speciálního – jsou připraveni si připlatit. Je tedy vhodné se tímto „exkluzivním“ zbožím dostatečně předzásobit a přesunout je na lukrativnější místa ve vaší prodejně. Na tyto výrobky byste rovněž měli upozornit v některém ze svých newsletterů a také váš personál by o nich měl mít dokonalý přehled.
Vlastní dárkové sady fungují
Pokud máte dostatečnou časovou kapacitu a volné místo v regálech, zvažte balení vlastních dárkových sad. V některých prodejnách tyto dárkové sady velmi dobře fungují.
Můžete zvolit kombinace zboží, které se navzájem skvěle doplňuje, ale hlavně tím zákazníkovi ušetříte čas při výběru ideálního dárku. Sami jistě víte, že právě v těchto dnech je v prodejně spousta kupujících a není reálné, abyste se věnovali každému zvlášť. Tím, že připravíte 1 až 3 druhy dárkových balíčků, podstatně zvýšíte šance že zákazník nebude na nic čekat a bude spokojený s nákupem.
Po vánočním frmolu už vás čekají jen případné povánoční akce, které už zpravidla tak nehoří. Po Vánocích není potřeba se hnát a nastává čas pro zvolnění tempa, zklidnění a nabírání nových sil na Velikonoce. 😉
Držíme vám palce, aby letošní vánoční sezona vyšla podle vašich představ, a nadále jste si plnili sny o své vlastní prodejně plné skvělých produktů.
Za tým iBi STORE
Slávek