Vánoce v době koronavirové
Rok s rokem se sešel a Vánoce nám klepou na dveře. Je tu období, které přináší všem obchodníkům krásné zisky, jako odměnu za jejich celoroční práci. Období, kdy se můžeme ohlédnout za sebe a zhodnotit naše úsilí.
Jenomže je zde konec roku 2020, který pro mnoho lidí znamená totální zvrat a nikdo neví co dalšího nám ve svém závěru ještě přinese. Věřme, že se podaří alespoň trochu dohnat ztráty. V době, kdy píšu tento článek, je zaveden nouzový stav a přísná opatření, nikdo neví, kolik zákazníků přijde zítra nakoupit, a jestli se alespoň těsně před Vánoci podaří zvednout zisky a udržet provoz prodejen.
Jak naložit s letošními Vánocemi na vašich prodejnách?
Tak, abyste z toho vy a vaši zákazníci měli co nejhezčí zážitek. Rád bych se s vámi podělil o několik tipů z konkrétních prodejen. Věřím, že spoustu jich znáte a využíváte, ale třeba vám některé přinesou obohacení, které vaši zákazníci ocení. Přestože plánování a příprava Vánoc většinou začíná již v září, je možné toho ještě mnoho stihnout.
Co tedy připravit?
Moje první doporučení je vánoční výzdoba, hudba a vůně. Lidé milují koledy a vánoční písně, navrací je do dětství, do rodiny a touze udělat pro své blízké krásné vánoční svátky, ke kterým patří kvalitní potraviny. A výzdoba? Dejte si záležet. Jednak máte jedinečnou příležitost rozzářit váš obchod a věřte, zákazníci tyto změny velice dobře vnímají. Výzdobou a hudbou máte jedinečnou šanci nenásilně navodit atmosféru, která má navíc pozitivní vliv na nákupní chování zákazníků. O vůni, jako podpůrnému prostředku pro prodej, je možné napsat celý článek. Nicméně určitě doporučuji do vaší prodejny zapojit i vůni, ideální cestou je použití difuzérua nějakého kvalitního aromaterapeutického oleje. Zaměřte se na sezónní nabídku zboží. Vánoce jsou jedno z nejsilnějších období v roce, ke kterému máte obrovské množství možností, co zákazníkům nabídnout. Ať už jsou to ingredience na vánoční cukroví, koření, čaje, kvalitní adventní kalendáře, čokoládové figurky, nebo sušené ovoce a ořechy. Můžete zahrnout i další netradiční pochutiny.
Mirek Jandáček z prodejny World Vegan říká:
„První roky jsme vlastně vánoce, kromě zvýšených nákupů neřešili vůbec, ale časem začalo i ve veganském sortimentu přibývat vánočních specialit, takže poslední roky si užíváme vánoce déle a ani letos tomu není jinak, i když výsledek je velká neznámá. I u veganů, se mlsá, ale i peče, smaží a zdobí.“
Další moje doporučení jsou vánoční balíčky. Domluvte se spřízněným dodavatelem, se kterým máte dobrou spolupráci a udělejte exkluzivní vánoční kampaň jeho výrobků, při které šikovně zkombinujete levné a dražší výrobky. Dejte tak svým zákazníkům tip na netradiční mikulášské balíčky pro děti nebo něco pro babičku na zub. Fantazii se meze nekladou a já osobně doporučuji mít pár balíčků pro každé sváteční období, v průběhu celého roku. Nejenže budou mít vaši zákazníci dárky pro své blízké, ale i vhodné dárky na návštěvu. Ivo Stanislav z prodejny Čistá země k tomu doplňuje:
„Na e-shopu jsme zřídili kategorii Tipy na dárky a na prodejně máme 2 „hot zóny“ kam umísťujeme zboží, které chceme aktuálně propagovat.“
Mnoho velkých dodavatelů pořádá vlastní vánoční propagační akce, které dále realizuje ve spolupráci se svými maloobchodními partnery. Je to skvělá cesta a určitě ji využívejte, ale je třeba zmínit, že se takto nebudete příliš lišit od konkurence. Hledejte mezi svými dodavateli menšího dodavatele, se kterým bude možné se domluvit na soukromé vánoční kampani, díky které si pomůžete ve vzájemném růstu a zároveň budete pro zákazníky atraktivnější svojí originalitou.
Zákazníky také potěšíte tím, že jim dáte tip na vánoční recept ze surovin, které seženou na vaší prodejně a ty jim připravíte i s vytištěným receptem do balíčku, či tašky. Čím více zákazníkům usnadníte proces rozhodování při nákupu, tím více zvyšujete svoje šance, že zákazník nakoupí další zboží. Překvapení, která můžete pro vaše zákazníky na Vánoce připravit je celá řada, záleží pouze na vaší kreativitě.
Dejte o vašich vánočních novinkách zákazníkům vědět. S ohledem na aktuální opatření, mnoho zákazníků chodí jenom na nejdůležitější nákupy a může se stát, že návštěvu na vaší prodejně z nějakého důvodu zatím nerealizovali. Z tohoto důvodu je potřeba, zákazníky informovat, co pro ně máte připravené. Cest je několik, můžete tyto informace napsat na tabuli u vchodu, nebo do výlohy. Dále určitě doporučuji oslovit vaše fanoušky na sociálních sítích. A pokud máte seznam emailových kontaktů, připomeňte se zákazníkům i emailem a sdělte jim co vše pro ně máte připraveno.
Aby se vaši zákazníci u vás cítili bezpečně i v dnešní době, můžete ošetřovat prostředí vaší prodejny ozónovým zářičem. Jedná se o investici několik set korun, ale osobně si myslím, že jsou to správně investované peníze.
Tomáš a tým iBi STORE