Vaše pokladna bude praskat ve švech!
Co vlastně jsou nástroje na podporu prodeje? Jsou to veškeré aktivity, které vám pomáhají lépe prodávat vaše zboží. Jinými slovy, jsou to nástroje, které mají motivovat vaše zákazníky k tomu, aby utráceli víc peněz, opakovaně se vraceli do vaší prodejny a získali k vám lepší vztah. Některým tipům jsme v minulosti věnovali již samostatné články (Marketing „skoro” zadarmo, Připravený nákup i s receptem nebo Věrnost nad zlato) ale myslím, že je dobré si je opět připomenout a shrnout. V tomto čísle se budu věnovat hlavně doporučením, které lze realizovat přímo na prodejně. Jednotlivé kroky lze velice dobře zkombinovat. Tipy, které lze využít v online prostředí, si nechám na příště. Pojďme se tedy na ně podívat podrobněji.
Dárek k nákupu
Věnujte zákazníkovi nějakou maličkost, jako pozornost k nákupu. Uvidíte, že jej to mile překvapí a potěší. Právě moment překvapení je velice důležitý, zákazník od vás odchází s pozitivní emocí, kterou si bude v budoucnu spojovat s nákupem ve vaší prodejně. Dárek k nákupu nemusí být nic drahého, může to být například vzorek čaje, který dostanete od dodavatele, zároveň zákazníka učíte poznat nový produkt, který si u vás příště může již koupit.
Věrnostní program
Na téma věrnostní program vyšel celý článek v listopadovém čísle. Pro mně je to jeden z velmi silných nástrojů, které pomáhají motivovat zákazníky opakovaně se k vám vracet. Pokud máte věrnostní program šikovně nastaven, budou vaši zákazníci utrácet více peněz. Znám prodejny, které mají i věrnostní program pro děti a velice dobře jim funguje. Děti, které chodí pravidelně do prodejny, sbírají razítka a následně dostanou nějakou zdravou dobrotu.
Soutěže pro děti
V rámci různých příležitostí můžete uspořádat soutěže pro děti. Například ke Dni matek mohou děti namalovat obrázek a přinést jej do vaší prodejny, ten zde můžete vystavit, vyfotit na vaše webové stránky nebo sociální síť. Každý kdo přinese obrázek dostane dárek. Věřím, že je to příjemné osvěžení pro vás a vaše zákazníky. Zároveň se toto téma dá velmi dobře využít i mediálně, ale o tom jindy.
Dárkový poukaz
Opět jeden z velmi silných nástrojů, který pomáhá získávat nové zákazníky. A to díky tomu, že stávající zákazník, který jej zakoupí, jím pravděpodobně obdaruje někoho, kdo do vaší prodejny zatím nechodí. Zároveň, pokud někdo nakupuje na takovýto poukaz, může si koupit a vyzkoušet produkt, u kterého by jinak váhal z důvodu vyšší ceny a následně začal nakupovat pravidelně.
Odměna za nového zákazníka (affiliate program)
Doporučení je snad tím nejsilnějším motivátorem k získání nového zákazníka, a to bez ohledu na to, jestli se jedná o prodej produktů nebo služby. Proč toho tedy nevyužít na vaší prodejně. Vaším stávajícím zákazníkům dejte ke každému nákupu vytištěný kupon, který vyplní svým jménem a předá svému příteli nebo známému. Ten vám jej předá při prvním nákupu a vy následně odměníte vašeho stávajícího zákazníka slevou nebo nějakým dárkem.
Ochutnávky
Ačkoliv nyní doba ochutnávkám nepřeje, jedná se opět o jeden z nejsilnějších nástrojů na podporu prodeje. A to díky tomu, že využívá zapojení několika smyslů najednou. Díky přímému zážitku se má zákazník okamžitě rozhodnout, zda si produkt koupí či nikoliv.
Časově omezené akce
Na konkrétní produkt, či sortiment dodavatele, můžete nastavit časově omezenou akci, která souvisí s nějakou slevou, či bonusem navíc. Díky tomu, že je akce časově omezená, vyvoláte u produktu vyšší zájem, publicitu a zároveň exkluzivitu.
Výprodeje
Zákazníci výprodeje milují a doslova je lákají do prodejen. Zákazníci, kteří mají před sebou vidinu výhodného nákupu jsou následně ochotní utrácet více peněz. Výprodej vám nejen umožní uvolnit si místo na prodejně pro nákup dalšího, ale zároveň motivuje k nákupu zákazníky, kteří produkty ještě nevyzkoušeli a díky levnější ceně je mají možnost ochutnat.
Balíčky
Chcete prodat více zboží? Zkuste připravit pro vaše zákazníky zajímavé balíčky a nemusí to být zrovna forma dárkového balíčku, ale může se jednat o zcela běžné produkty, jako jsou například těstoviny a omáčka, ale třeba také produkty na výrobu müsli (vločky, oříšky, rozinky, směs semínek a rostlinné mléko). Podobných kombinací je možné vymyslet celou řadu. Cílem je, aby si zákazník u vás koupil co největší množství produktů, a to ideálně bez velké námahy.
Recepty
Tento tip souvisí s výše uvedenými balíčky. V rámci vašeho prodeje můžete jít ještě o krok dále a pro zákazníka vytvořit větší balíček i s připraveným receptem. Zákazníkovi tím ulehčíte práci s tím, že nemusí přemýšlet nad tím, co uvařit, ale inspiraci nalezne u vás a zároveň obdrží rovnou všechny potřebné produkty najednou, aniž by je musel shánět po celé prodejně. Věřím, že tento typ nákupů má velkou budoucnost.
Sezonní nabídka
Trendem posledních let je návrat k přirozenosti a s tím i využití lokálních a sezónních potravin. Což je určitě správné a vy byste měli svým zákazníkům nabídnout tyto produkty v co největší možné šíři. Pokud budou zákazníci vědět, že právě ve vaší prodejně naleznou toto zboží, budou mít další motivaci k návštěvě a případnému doporučení.
Tabule a poutače s aktuální nabídkou
Pokud máte možnost umístění tabulí uvnitř, nebo z vnějšku vaší prodejny, určitě je využijte a informujte zákazníky o tom, co aktuálně nabízíte. Ze zkušenosti vím, že šikovně napsaná cedule může přivést i několik desítek nových zákazníků přímo z ulice. A téměř nic vás to nestojí!
Výlohy v prázdných obchodech
Máte v blízkém okolí někde prázdnou prodejnu, která čeká na nového nájemníka? Pokud ano, využijte toho. Domluvte se s majitelem a v prázdné výloze prodejny vystavte vaší reklamu. Pronajímateli to přinese větší přitažlivost prázdné prodejny pro případné zájemce a vám výbornou reklamní plochu.
Tištěné tipy
Jako další podporu prodeje můžete využít různé tištěné letáky. Nemyslím tím letáky, které používají řetězce, i když touto cestou se dá také určitě jít, ale spíše letáky edukační. Můžete vytisknout již zmíněný recept, nebo představení konkrétního produktu, či příběh nového dodavatele. Můžete to být cokoliv, co vnímáte, že byste svým zákazníkům chtěli předat a vnímáte, že pro ně bude mít hodnotu.
Jednotné oblečení s logem prodejny
Jak chodíte do práce vy a vaši zaměstnanci oblečení? Je to civilní oblečení, nebo máte jednotné oblečení s logem prodejny? Pokud civilní, vřele doporučuji tento trend změnit na oblečení s logem prodejny. Důvodů je hned několik, zákazník jednoznačně identifikuje, kdo je zaměstnanec, na kterého se může obrátit v případě potřeby. Dalším důvodem je to, že zákazník díky viditelnému logu, dostává vaši značku více do povědomí a zároveň to staví vaší prodejnu na úroveň výše od všech ostatních.
Obalový materiál s logem prodejny
Kromě výše uvedeného firemního outfitu doporučuji mít i obalový materiál s vaším logem, ať už jsou to papírové tašky, pytlíky, nebo skleněné láhve na stáčenou drogerii. Vaše logo bude viditelné zákazníkům delší dobu i po odchodu z prodejny a zároveň je to vaše reklama i pro potencionální zákazníky. Reklama na obalový materiál je výborná investice, která stojí pár korun. Pokud máte zájem o bližší inspiraci, přečtěte si můj článek na toto téma v zářijovém čísle Listů prodejce.
Komunitní akce
Pořádají se ve vašem okolí komunitní akce, slavnosti, či sousedská setkání? Pokud ano, účastněte se jich. Máte tak možnost poznat vaše stávající zákazníky a zároveň o sobě dát vědět těm potencionálním. Pokud se nepořádají, zkuste se domluvit s dalšími prodejci ve vaší ulici a takovou akci uspořádat společně.
Věřím, že vám tyto tipy budou inspirací a pokud již tak neděláte, že vyzkoušíte něco nového. Určitě se dá vymyslet spousta dalších, ale do tohoto čísla se nám vejdou pouze tyto. V příštím čísle bych se rád více podíval na to, co je možné dělat pro podporu prodeje v online prostředí.
A hlavně nezapomeňte prodávat!
Za tým iBi STORE
Tomáš